בית » הסיפור המרכזי, מחשוב ענן

כיצד למדוד הצלחה בפרוייקטים של מחשוב ענן?

פורסם על ידי בתאריך 22 ביוני 2012 – 01:59אין תגובות

נהוג להתייחס אל החזר ההשקעה כמדד העיקרי לבחינת הצלחה של פרוייקטים במחשוב ענן. אך האם זה הוא אכן המדד הנכון להצלחה? דאריל פלאמר, מנהל מחקר מחשוב ענן בגרטנר טוען שהתשובה לכך היא: אולי.

החזר ההשקעה – ROI, הוא בדרך כלל מדד קשיח של תשואה כספית על שימוש במוצר או שירות כלשהו וקיימת נטייה להמעיט או אף להתעלם מהחלק הרך יותר של מדד זה. אך בפרוייקטים של מחשוב ענן, הקביעה כי החזר ההשקעה על הכסף יושג בצורה של חסכון עשוי לגרום לכאב לב יותר מאשר לירידה בהוצאות.

אך אם החזר ההשקעה אינו המדד הנכון לבדיקת הצלחה במחשוב ענן, מה הוא המדד הנכון לכך? התשובה לכך היא: ערך.

בדיקת ערך משמשת כדרך מקובלת למדידות תוצאות של שימוש בכל סוג של שירות. מחשוב ענן מבטא צורך של צרכני השירות להשיג תוצאות מסוימות באמצעותו. תוצאה שכזו יכולה להיות מוגדרת כחסכון כספי, אך אם זו התוצאה העיקרית הרצויה, הדבר עלול להתברר כאכזבה.

אחת הסיבות היא שקשה יותר למדוד ערך החזר השקעה על שירות מאשר על חומרה או תוכנה. מדוע? מכיוון שהדרך היחידה למדוד האם השירות מוצלח, היא לבדוק עד כמה מרוצים הצרכנים שלו, ולשם כך צריך לשאול אותם. את כולם.

מה לשאול אותם? גישה אחת הנה מדידת הערך ע"י בדיקת מחיר מול ביצועים. כלומר: האם אתה משלם מחיר סביר עבור רמת התוצאות שהשירות מספק? לדוגמה: אם השירות הוא יישום המשמש לשיתופי פעולה פנים ארגוניים, האם העובדים יעילים יותר בעבודה משותפת מרגע שהם משתמשים בשירות?

מחיר נקבע על פי יכולת השוק לעמוד בו. מעקב אחר ביצועים מבוסס על בחינת מדדים הקשורים בתוצרים הצפויים מהשימוש בשירות. לדוגמה: בעת ביקור במסעדה יקרה, האם אתה חושב על החזר ההשקעה שבארוחה? לא. אתה מתמקד בכמה טובה הארוחה. הסיבה לכך היא אותה סיבה: עולם השירותים מתמקד בתוצאות.

בבדיקת הכדאיות לשימוש בשירות, יש לשאול את השאלה "מה אני מצפה מהשימוש בשירות?" התשובה לכך תוביל לאיתור החזר ההשקעה האמיתי בעסק שלך. לדוגמה: האם נדרש שיתוף פעולה יעיל יתר בין העובדים? אולי מה שדרוש הוא קצב שינוי מהיר וזריזות בהקמת סביבות פיתוח? אולי המטרה היא צמצום השימוש באנרגיה בארגון שלך? אולי זה כדאי גם עבור מחיר גבוה יותר?

יהיו התוצאות הרצויות אשר יהיו, מרגע שהובנו קל יותר לקבל החלטה. חוזים עם ספקי שירות בענן צריכים לכלול סעיפים שאינם מתייחסים רק לביצועים, אלא גם לשמירת יכולת ההמשכיות העסקית של הארגון, ע"מ שניתן יהיה להמשיך ולעבוד. ספקי השירות חייבים להיות אלו המראים עניין לעזור לך להשיג את התוצאות הרצויות לך.

יש לזכור כי ערך הוא בעיני המתבונן. אנשים רבים רואים בהחזר ההשקעה כערך בפני עצמו. אך אל לנו להשלות את עצמנו: יוזמות להחזר השקעה נועדו בעיקר על מנת להציג חסכון כספי או רווח כספי, ולא על מנת להראות את שביעות רצון הלקוח מהשירות.

 

פרסום זה מבוסס על המאמר "?Is ROI the Right Measure of Cloud Success" אשר פורסם במגזין Forbes בתאריך 14/06/2012. הקליקו לקריאת המאמר המקורי.

 

תגיות: , ,